אי תשלום מזונות ילדים

אי תשלום מזונות ילדים

אי תשלום מזונות ילדים

למרבה הצער, לא נדירים הם המקרים שבהם אבות אינם מעבירים את דמי מזונות הילדים אשר להם התחייבו בהסכם גירושין, או שחויבו בהם בהחלטת בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה. מדובר כמובן במצב בעייתי מאוד עבור האם המוצאת את עצמה ללא תוספת ההכנסה שכה נחוצה עבורה ועבור ילדיה, ויש לפתור את המצב במהירות. בדיוק לשם כך מאפשרות הרשויות בישראל לנקוט במהלכים שונים שיביאו לקבלת הסכומים, כלומר פנייה אל המוסד לביטוח לאומי ו/או פניה אל לשכת ההוצאה לפועל.

 

חשוב להדגיש שיכולות להיות מספר סיבות עבור אי תשלום מזונות ילדים, המשתנות ממקרה למקרה. כך לדוגמא, ישנם גברים הפועלים מתוך כעס ויצר נקמה, או מעוניינים להשיב לעצמם שליטה כלשהי על המצב, ולכן מנסים להעניש על ידי התחמקות מביצוע התשלומים. בנוסף, ישנם גברים העושים זאת דרך התפטרות ממקום העבודה, סגירת העסק, בריחה אל מחוץ לגבולות ישראל, הכרזה על פשיטת רגל וכדומה. מצד שני, יש מצבים שבהם הגבר, למרות רצונו הטוב, אינו יכול לספק את דמי המזונות כפי שאלו נקבעו, למשל עקב מצב בריאותי חמור, אובדן כושר השתכרות, היקלעות של העסק לקשיים, הסתבכות פלילית ומאסר, וכן הלאה.

על כן, הרשויות והחוק משתדלים לטפל בנושא באופן מושכל, תוך הבנת הסיבות האמיתיות לאי העברת התשלומים. זאת, בדגש על הדחיפות של קבלת דמי המזונות הנחוצים לאם וילדיה מחד, מניעת פגיעה חמורה באב ללא צורך וצדק מאידך. ואולם, חשוב להדגיש כי בכל מקרה ההתייחסות לדמי מזונות היא כמו אל כל חוב ואפילו מעבר לכך, שכן הם משקפים את חובתו הראשית של אדם בחייו – כלפי ילדיו.

 

מה לעשות במקרה של אי תשלום מזונות

במקרה של אי תשלום מזונות ילדים ניתן לפנות כאמור לשני גופים. ראשית, אפשר לפנות אל ההוצאה לפועל לצורך גביית החוב במסלול מזונות או במסלול רגיל, מה שעשוי להביא לסנקציות שונות כגון עיכוב יציאה מהארץ, מגבלות על רישיון הנהיגה, עיקול של משכורות, הגבלות על חשבון הבנק, ועוד. במקרים חמורים במיוחד עלולים הדברים להגיע עד כדי מאסר, הנע לרוב בין 3 שבועות לחודש. שנית, ניתן לפנות אל המוסד לביטוח לאומי ולתבוע קצבת מזונות, העומדת על הסכום שנפסק או על סכומים הקבועים בתקנות המוסד. במידה שהסכום קטן מהסכום שנפסק בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני, אפשר לגבות את ההפרש דרך ההוצאה לפועל. יחד עם זאת, אי אפשר לפעול במקביל מול שני הגופים מלבד לצורך גביית ההפרשים.

לפרטים נוספים בנושא, לקבלת ליווי משפטי ולקביעת פגישה עם עו"ד לדיני משפחה באשדוד, התקשרו לטלפון 08-8678338.

 

 

 

סגירת תפריט