בקשה ליישוב סכסוך

תהליכי גירושין נוטים לא אחת להידרדר לסיטואציות משפטיות בעלות גוון אלים והשפעה הרסנית לסביבה. על מנת לנסות להקל על המצב הציע המחוקק פתרון של מתן אפשרות לגישור טרם ההליך המשפטי אשר ברוב המקרים יהיה מהיר  יותר ממוקד יותר וזול יותר וימנע פגיעה אפשרית במעורבים השונים בהליך הגירושין ובראשם הילדים של בני הזוג.  

מהי בקשה ליישוב סכסוך ?

הליכי גירושין מגיעים לא אחת למצבים קיצוניים שיכולה להיות להם השפעות בעלות מאפיינים שליליים ביותר. הניסיון מראה שהליכי גירושין הם הליכים המועדים במיוחד לקיומן של תופעות אלו. הבעיה העיקרית במאבקים הללו שהם אמוציונליים בצורה קיצונית, בני הזוג חשים שהם נאבקים על חייהם כאשר בתוך הסכסוך מצויים לרוב גם הילדים ובני משפחה אחרים. הדיונים הארוכים בבית המשפט והעובדה שלעיתים חולפות שנים אחדות עד שבית המשפט מגיע להכרעה יש בהם לפגוע ביכולת של המעורבים בדבר ובעיקר הילדים להתנהל ולתפקד כראוי ובמקרים רבים ישנם גם השפעות נפשיות הנלוות לאירוע.

מהסיבות הללו החליט  המחוקק לפני כעשור לייצר מנגנון שתפקידו יהיה להפוך את המאבקים המשפחתיים למעט נוחים יותר. החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה- 2014 מייצר פלטפורמה של יישוב סכסוכים משפטיים באמצעות הליכי גישור עוד בטרם נערכה פניה לערכאות המשפטיות.

שמו של ההליך הוא בקשה ליישוב סכסוכים.

המטרה הראשונית של המחוקק הייתה הגנה על הילדים ולמנוע מהם את ההליך המשפטי הסבוך ולעיתים קרובות גם רעיל בין שני ההורים. המטרה הנוספת והיא בעלת חשיבות מערכתית גדולה היא הפחתת העומס על בתי המשפט תוך הצגת חלופה מקצועית, מהירה וזולה יותר מההליך המשפטי.

כיצד מתנהל ההליך הבקשה לישוב סכסוך ?

בקשה לישוב סכסוך היא למעשה הסכמה של בני הזוג להתחיל תהליך של גישור על מנת להימנע מפניה לערכאות משפטיות שונות, תוך ניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם באמצעות גישור.

לאחר הגשת הבקשה יפנה בית המשפט את הזוג אל אנשי מקצוע אשר ממונים על ידי בית המשפט. בני הזוג יזומנו לארבע פגישות עם מגשר, מטפל זוגי שבהן יבצעו אנשי המקצוע הערכה של המצב בו נמצאים בני הזוג ומה הן נקודות המחלוקת המהותית בסכסוך שהתפתח.

על מנת להגיע להבנת המצב בצורה הטובה ביותר לפגישה הראשונה מתוך הארבע יגיעו הצדדים לבד, ללא עורכי הדין. החל מן הפגישה השנייה, עורכי הדין רשאים להצטרף לשיחות, מתוך סברה שעורך הדין יוכל לשמור על האינטרסים של הלקוח שלו.  על מנת שההליך הבקשה ליישוב סכסוך יתנהל ברצינות וללא הפרעות העלולות להשפיע על המהלך שמטרתו השגת הסכם גירושין הוגן, בזמן התקופה שנערכות פגישות הגישור חל עיכוב הליכים בכל הקשור לעניין המשפטי. משמעות דבר היא שבעת מהלך הפגישות הצדדים לא יכולים להגיש כל בקשה או טענה לבתי המשפט השונים בנושאי הגירושין ובכלל זה תביעות בנושאי מזונות, משמורת או רכוש. כל תביעה שתוגש תידחה באופן מידי על הסף ובית המשפט לא ידון בה.       

 מהן התוצאות האפשריות של ההליך ?

למהלך של בקשה ליישוב סכסוך יש שתי אפשרויות:

  • הסכמה – במידה ובני הזוג הגיעו להסכמה במהלך התהליך של הבקשה לישוב סכסוכים, יוגש ההסכם שגובש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. בית המשפט יאשר את ההסכם ויעניק לו תוקף של פסק דין ובכך למעשה יוכלו שני הצדדים לצאת כל אחד לדרכו.
  • אי הסכמה – במצב שבו הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות במהלך תהליך ישוב הסכסוך עומדת להם האפשרות להמשיך בהליך גישור פרטי שבית המשפט לא מחויב להחלטותיו או לחלופין לפנות לערכאות המשפטיות המתאימות ליישוב הסכסוך המשפטי בין הצדדים.

עוד בנושא זה הקשור למהלך ההליך נציין כי הצד שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך הוא בעל הזכות לקבוע תוך 15 יום מההחלטה על עיכוב ההליכים על הערכאה המועדפת עליו להגיש את תביעת הגירושין. במידה ולא נעשה כך הדבר רשאי הצד השני לבחור לאיזה ערכאה לפנות לטובת הדיון שלאחר כישלון תהליך ישוב הסכסוך.    

סגירת תפריט