חלוקת זמני השהות מהווה את אחד מנושאים החשובים והמהותיים בהסכם הגירושין.
הצורך בחלוקת זמני השהות עולה כאשר זוג עם ילדים משותפים, מחליט להתגרש או לחיות בנפרד וכחלק מכך, נדרש להסדיר את חלוקת הזמנים בהם ישהו הילדים עם כל אחד מההורים..

משמורת ילדים

זמני שהות של ילדים מתחת לגיל 6
כיום, בבתי הדין לענייני משפחה שלטת מגמה לאפשר חלוקת זמני שהות שוויונית עבור ילדים מתחת לגיל 6.
למרות זאת, ההורים יכולים לקבוע את זמני השהות בהתאם להעדפותיהם.

זמני שהות של ילדים בגילאי 6-15
הלכת בע"מ 919 קבעה כי כאשר מדובר בילדים בגילאי 6 עד 15, שני ההורים חבים באופן שווה במזונות ילדיהם, במידה וישנו הסדר של משמורת פיזית משותפת.
על פי אותה הלכה, חלוקת זמני השהות תהיה שווה גם היא (כאשר, כל אחד מההורים יישא במזונות בזמנים בהם הילדים שוהים עמו), אלא אם ההורים הגיעו להסכמה אחרת.
בעקבות ההלכה, כיום אין התייחסות למגדר (אישה או גבר) אלא רק לפרמטרים מוגדרים: צרכי הקטינים, ההכנסה והיכולות הכלכליות של ההורים (והיחסיות ביניהם), זמני השהות של כל אחד מהם.

קביעת זמני שהות במסגרת של הסכם הגירושין
במסגרת הסכם גירושין קיימת אפשרות לקבוע מי מההורים יקבל משמורת מלאה על הילדים ומה יהיה אופן זמני השהות.
ההמלצה היא לפרט ככל הניתן את ההסכמים לגבי נושא זה – כאשר יש להתייחס בפירוט זמני השהות גם למועדים מיוחדים.

קביעת זמני שהות בהעדר הסכמה
במקרים בהם ההורים אינם מצליחים להגיע להסכמה לגבי זמני השהות והמשמורת, הזמנים יקבעו על ידי הערכאה המטפלת בתביעת הגירושין – אשר יכולה להיות בית הדין לענייני משפחה או בית המשפט הרבני.
העקרון אשר ישפיע על קביעת ההחלטה הוא "עקרון טובת הילד", כאשר במסגרת עיקרון זה ייבחנו הזכויות והצרכים של הילד וטיב הקשר שלו עם ההורים.
במקרים רבים ימונה פקיד סעד אשר ילווה את התהליך – כאשר המטרה היא לבסס את ההחלטה על דוח עם חוות דעת מקצועית והמלצות לגבי חלוקת זמני השהות.

דגשים חשובים בקביעת זמני השהות
חשוב לקחת בחשבון שבהליך קביעת זמני השהות יש לא מעט תרחישים בלתי צפויים, שחשוב לשים עליהם דגש – ומהסיבה הזאת, נהוג ומומלץ להכניס עו"ד גירושין לתמונה.

בין אותם הפרמטרים עליהם יש לשים דגש:
• חגים וחופשות – זמני השהות המקובלים בחגים ובחופשות הם חצי חצי – אלא אם ההורים מגיעים להסכמים אחרים.
• יציאות לחו"ל – במקרים בהם אחד מההורים מעוניין לטוס לחו"ל ולצרף את הילדים לנסיעה, יש חשיבות לתיאום בין שני ההורים. בכדי למנוע מצב בו הילד יוצא מהארץ בניגוד להסכמת אחד ההורים, נהוג להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ – את הצו ניתן יהיה לבטח רק באמצעות הגשת אישור משותף לבית המשפט.
• אירועים מיוחדים – בכדי שההורה אשר אינו משמורן יוכל לקחת את ילדיו לאירועים מחוץ לזמני השהות הקבועים, חשוב להתייחס לכך בהסכם.
חלוקת זמני השהות אמורה לקחת בחשבון לא מעט פרמטרים, כאשר חשוב להסדיר את כולם. בדיוק מהסיבה הזאת, ההמלצה היא להכניס עו"ד מקצועי ומנוסה לתמונה.
לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ ראשוני מוזמנים ליצור קשר כבר היום עם עו"ד דני גל.

סגירת תפריט