מזונות ילדים משמורת משותפת

מזונות ילדים משמורת משותפת

מזונות ילדים במשמורת משותפת

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה ברורה שבה יותר ויותר זוגות בוחרים באפשרות של משמורת משותפת. לאור מחקרים המעידים על יתרונות האפשרות הזאת מבחינת הילדים וההורים, נוטים גם בתי משפט לענייני משפחה ובתי דין רבניים לאשר אותה. האישור אמנם אינו ניתן באופן אוטומאטי, אולם אם מתקיימת עמידה במספר תנאים בסיסיים היא בהחלט זוכה לאהדה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי משמורת משותפת איננה פנייה אל "החיים הקלים" אלא היא מצריכה הרבה יותר שיתוף פעולה ותקשורת, ולא פעם גם תהיה לה השפעה על דמי המזונות. במאמר הבאה נסקור את הנושא של מזונות ילדים במשמורת משותפת.

 

כמה מילים על דמי המזונות

דמי המזונות בישראל מוטלים בעיקרון על כתפיו של האב, והם כוללים מזונות הכרחיים ומדין צדקה. עד גיל 6 נחשבים כל המזונות להכרחיים והאב אמור לשאת בהם באופן בלעדי, ואילו מגיל 6 חלק מהמזונות נחשבים לדין צדקה והם מתחלקים בין ההורים לפי הכנסותיהם ומצב הכלכלי. בכל מקרה, כמעט בכל המקרים נושא האב בחלק הארי של מזונות הילדים, המושפעים בין היתר מרמת החיים בה הורגלו ילדיו מלפני הגירושין, ממספר הילדים שלו וגילם, ועוד.

עקרונות אלו מסתמכים על מספר חוקים והלכות, כגון חובתו של האב לפרנס את התלויים בו, וגם על כך שבמרבית המקרים נכון להיום המשמורת תהיה בחזקתה של האם. המשמעות היא שביתה הוא הבית הראשי של הילדים ולכך יש השפעה על הוצאות הדיור, המזון והמחייה הכלליות שלה, ומכאן שהאב נדרש להשתתף ולסייע בהחזקת הבית הראשי.

 

ומה שונה במזונות המשמורת המשותפת?

במשמורת משותפת אין בית ראשי ומשני, ומכאן שהוצאותיו של האב גבוהות יותר. לכאורה, אין הצדקה לכך שישא בחלק גדול יותר מההוצאות מפני שאם מחליטים גם על חלוקה שוויונית של הימים הרי שההוצאות שוות. ואולם, אין לחשוב כי במשמורת משותפת מזונות הילדים מבוטלים, שכן האב ימשיך לשאת בהם, ולמעשה המשמעות היא לא פעם שההוצאות שלו אף גדלות יחסית למשמורת רגילה המצויה בחזקת האם. מצד שני, כפי שאנו רואים בפסיקות האחרונות, בתי המשפט ובתי הדין הרבני בהחלט מתחשבים בסוגיה זו ושואפים לעשותה ליותר צודקת.

אכן, סקירה של הפסיקות בשנים האחרונות מראה כי קיימת נטייה להפחית במשמורת משותפת מזונות ילדים, וזאת בשיעור של כ- 25%. במילים אחרות, רבע מדמי המזונות יורדים מכתפיו של האב ועוברים מטבע הדברים אל האם. יחד עם זאת, חשוב להבין כי לא מדובר בחוק או בהנחיה רשמית וגורפת, אלא במגמה בלבד. כלומר, ייתכן בהחלט מצב בו למרות המשמורת המשותפת ייפסק כי האב ישא במלוא דמי המזונות כרגיל. מצד שני, לאחרונה גם היו פסיקות תקדימיות (נדירות למדי), בהן הוחלט על ביטול מזונות ילדים במשמורת משותפת, וזאת מאחר שהאם הייתה בעלת יכולת השתכרות ומשאבים כלכליים גבוהים משמעותית מאלו של האב.

לפרטים נוספים בנושא, לקבלת ליווי משפטי ולקביעת פגישה ראשונה עם עו"ד לדיני משפחה באשדוד, התקשרו לטלפון 08-8678338.

 

סגירת תפריט